Signland maakt alles wat een bedrijf nodig heeft om zichzelf te presenteren. Je denkt dan misschien al snel aan een logo op een visitekaartje, aan de gevel van een pand en op de zijkant van een busje. Bij Signland gaat dit veel verder: alles wat je kunt verzinnen voor online of offline promotie wordt door oprichter Matthijs van Dijk en zijn mensen geregeld, tot en met complete websites en zelfs het opfrissen van interieurs van bedrijven. Van Dijk klopte bij administratie- en adviesbureau Joop aan toen hij het gemis van een echte financieel adviseur begon te voelen en hij onder meer te maken kreeg met een zakelijke financiering. “Ik had behoefte aan iemand die zegt: leuk wat je doet, maar ik zie dingen die juist níet goed gaan.”

“Ik kan prima alle plussen en minnen op een rij zetten, maar er blijven financiële zaken waar ik geen verstand van heb.”

“Wat ik superleuk vind, is een bedrijf compleet in de markt zetten,” zegt Matthijs over zijn bedrijf Signland. “Dat begint met het logo en een stijl, en eindigt met het aanbrengen ervan op de website, de visitekaartjes, bedrijfswagens, gevels, noem maar op. We doen al die zaken ook los, maar zo’n compleet project is een van de gaafste kanten van Signland.” Met zijn enthousiasme voor het vak zit het goed, maar toch kreeg hij op den duur behoefte aan méér dan een boekhouder. “Mijn toenmalige boekhouder was meer een mutatieverwerker. Ik had iemand nodig die mij als ondernemer óók een tik op de vingers durft te geven.” Dat was het begin van de samenwerking met Joop.

Samen met Joop brainstormen over de koers van het bedrijf en financiële zaken is voor Matthijs belangrijk: “Ik kan prima zelf alle plussen en minnen op een rij zetten. Ik kan ook de tijd nemen om over beslissingen na te denken. Maar er blijven financiële zaken waar ik gewoon geen verstand van heb. Dan kun je nog zo lang nadenken, de beslissing kan dan achteraf nog steeds verkeerd zijn. Daarom is het goed om op tijd met Joop te brainstormen.”

Eerst een goed advies over herstructureren
Een van de eerste adviezen van administratie- en adviesbureau Joop was het herstructureren van de twee bedrijven waar Matthijs van Dijk in 2019 nog mee werkte. “Ik had daar historisch gezien goede redenen voor. Daarom keek ik een beetje verbaasd toen Joop vroeg: Waarom zijn die twee bedrijven apart van elkaar? Hij stelde voor om ze samen te voegen. Nou, daar moest ik wel even aan wennen.” Na verloop van tijd realiseerde Van Dijk zich dat het voor zijn klanten niet uitmaakte of ze zakendeden met bedrijf a of met bedrijf b: “Ik kwam erachter dat niemand daarmee zit.” Achteraf was het een gouden greep, want het samenvoegen tot één onderneming, Signland, scheelt uiteraard veel tijd en kosten.

Anders kijken naar een zakelijke financiering
Signland is door Matthijs van Dijk van meet af aan ‘uit eigen zak’ gefinancierd. Dankzij de coaching van Joop kon ook worden gebrainstormd over toekomstplannen, over groei en over manieren om veilig de af en toe kille economische windvlagen te doorstaan. “Joop kaartte vragen aan als ‘Wat wil je?’ en ‘Wat gaat het je opleveren?’ Dat leidde tot waardevolle nieuwe inzichten. Daar kwam al snel het plan uit om een zakelijke financiering aan te vragen. Joop weet precies hoe je dat moet aanlopen en waar je het best kunt aankloppen.”

“Wie je ook aan de lijn hebt, Joop lost het op.”

Als bijzonder plezierig ervaart Matthijs van Dijk van Signland de doortastende manier waarop de mensen van Joop de telefoon beantwoorden. “Wie je ook aan de lijn hebt: ze lossen mijn vraag direct op of ze verbinden me door met de aangewezen collega.” Een concreet voorbeeld van een min of meer alledaagse vraag is het vertrek van een collega bij Signland. “Veel van dat soort zaken is standaard en kun je op internet vinden, maar niet alles. Je hebt bij ontslagzaken ook een beetje advies op maat nodig. Dat vind ik bij Joop.”